اخبار سینما



راه اندازی اولین صندوق سرمایه گذاری برای بورس توسط صندوق اعتباری هنر


2018/July/14

به گزارش خبرگزاری مهر به نقل از روابط عمومی بنیاد سینمایی فارابی، سیدحسین سیدزاده مدیرعامل صندوق اعتباری هنر در برنامه «اقتصاد حوالی فرهنگ» رادیو گفت: از نظر اقتصادی سینمای ایران رشد مداوم را به لحاظ کمی و کیفی تجربه می‌کند و بازار سینمای ایران توسعه چشم‌گیری داشته و در روندهای بیش از ۵ سال، رشد دایمی بوده و افزایش داشته است.

وی ادامه داد: در بازار توسعه گرا نیازمند تامین مالی برای ساخت فیلم، تجهیزات فیلم، سالن برای نمایش و تربیت نیروی انسانی و... هستیم. در این بازار سرمایه‌گذاری لازم انجام نمی‌شود و بازار سینمای ایران بدون سرمایه‌گذاری در حال طی کردن مسیر توسعه است.

مدیرعامل صندوق اعتباری هنر ادامه داد: واحدهای سرمایه‌گذاری موثری را نمی‌بینیم که برای توسعه محیط اکران، ساخت و تولید فعالیت کنند و سرمایه‌گذاری موثر نداریم.

سیدزاده با بیان اینکه سینما از تمام ظرفیت خود استفاده می‌کند که هر سال رشدی را تجربه کند، یادآور شد: ضریب توسعه سینما با خطر مواجه است اما برنامه‌ها نشان می‌دهد در ۵ سال آینده بازار سینما بیش از ۱۰ برابر می‌شود و اگر امروز فروش سینما بین ۵۰ تا ۷۰ میلیارد بوده است این رقم در ۵ سال آینده به ۵۰۰ تا ۷۰۰ میلیارد تومان می‌رسد. همچنین VOD و IPTV توسعه پیدا خواهد کرد و این ۱۰ برابرشدن در ۳ تا ۴ سال کامل محقق می‌شود.

مدیرعامل صندوق اعتباری هنر عنوان کرد: در شهرهایی که زیرساخت‌های اینترنتی لازم را دارد، دیدن فیلم دشواری‌های مرسوم را ندارد. همچنین شبکه نمایش خانگی امسال نسبت به ۵ سال پیش بیش از ۱۰ برابر حجم دارد.

سیدزاده در ادامه توضیح داد: اولین مانع در سرمایه‌گذاری برای سینما، نبود شفافیت است، در یک پروژه سینمایی برنامه شفاف اقتصادی نداریم. اینکه چقدر پول با چه استانداردی در تولید هزینه می‌شود و بازگشت سرمایه چه زمانی خواهد بود؟

وی گفت: حضور نهادهای مالی موجب شفافیت می‌شود. هنوز هیچ نهادی نیست که صورت وضعیت یک اثر را اعلام کند. کارها به صورت دفتری و با توافقات انجام می‌شود و شرایط سرمایه‌گذاری و نحوه بازگشت سرمایه برای سرمایه‌گذار نامشخص است.

مدیرعامل صندوق اعتباری هنر تصریح کرد: روزی که ساخت فیلم تبدیل به پروژه اقتصادی شود، می‌توان به شفافیت رسید و در این شرایط می‌توان آن را تضمین کرد و توسعه داد. در این میان نقش سازمان‌های دولتی مانند معاونت سینمایی و بنیادهای حرفه‌ای دولتی مهم است و این سازمان‌ها می‌توانند نهادهای صنفی را تقویت کرده و این شفافیت را از طریق آنان اعمال کنند و دستمزدها استاندارد و شفاف و دارای تعرفه شده و براساس مصوبات، عمل شود.

سیدزاده با بیان اینکه نگذاریم سینما تبدیل به پروژه‌های غیرشفاف شود، گفت: نه تنها سینما، بلکه حوزه فرهنگ و هنر نیز از خلا شفافیت مالی رنج می‌برد. قیمت تمام شده آثار، دستمزد، فروش و مراحل تولید مشخص و شفاف نبوده و برخوردها سلیقه‌ای و غیر شفاف است و گاهی اوقات برای نهادهای مشارکت کننده نیز قطعی نمی‌شود که چقدر هزینه تولید یک فیلم شده است.

وی تاکید کرد: فقدان نهادهای اعتبارسنجی در این بخش احساس می‌شود. در سیستم کارشناسی دادگستری برای ارزشیابی یک اثر هنری سیستمی نداریم و تکیه بر خُبرگان حاضر است.

مدیرعامل صندوق اعتباری هنر ادامه داد: خلاء حرفه‌ای بازاریابی در سینما دیده می‌شود و روابط غیررسمی و عوامل نامربوط به سینما و یا سوابق یک تهیه کننده در این زمینه موثر است. نهادهایی باید وجود داشته باشند که پروژه‌های سینمایی را تبدیل به اطلاعات اقتصادی کنند و در نهایت براساس منطق و ریسک‌ها در آثار سینمایی سرمایه‌گذاری شود.

سیدزاده یادآور شد: نهادهایی که درک درستی از پروژه‌های هنری دارند و با زبان اقتصادی با نهادها و بانک‌ها صحبت می‌کنند می‌توانند این فاصله را پر کنند.

وی در پایان گفت: صندوق اعتباری هنر اولین صندوق سرمایه‌گذاری فیلم برای بورس را راه اندازی می‌کند و چند فیلم را در بورس ارایه و توسط فعالان بورس برای این آثار سرمایه جذب کرده و در یک بازه، سود حاصل از این پروژه‌ها تقسیم می‌شود.

منبع 





نام و نام خانوادگی

پاسخ مورد نظر در این قسمت نمایش داده می شود پاسخ مورد نظر در این قسمت نمایش داده می شود پاسخ مورد نظر در این قسمت نمایش داده می شود پاسخ مورد نظر در این قسمت نمایش داده می شود




نام و نام خانوادگی

پاسخ مورد نظر در این قسمت نمایش داده می شود پاسخ مورد نظر در این قسمت نمایش داده می شود پاسخ مورد نظر در این قسمت نمایش داده می شود پاسخ مورد نظر در این قسمت نمایش داده می شود




ارسال نظرات







ارسال