اخبار سینما



نیاز به ساخت ۵ هزار سالن سینما در کشور


2018/January/14

بحران بی‌فروغی سالن‌های سینما در سال‌های اخیر به ویژه با توجه به خاطره جاودانه صف‌های کیلومتری جلوی سینماها از دهه ۶۰ تا اواسط دهه ۷۰ از این موضوعات است که بسیاری از پایگاه‌های خبری- تحلیلی، روزنامه‌ها و مجلات تخصصی به آن پرداخته‌اند. اما به راستی چرا سینما از توان تماشاگرپذیری بالقوه‌ای که در دهه ۶۰ و ۷۰ داشت فاصله گرفته است؟ پاسخ به این سوال مستلزم توجه به چند عامل مهم است. یکی اینکه در برخی نظرات، علت بی‌مخاطبی سینمای ایران در کیفیت نامناسب سالن‌های سینما ارزیابی می‌شد. سالن‌های سینما نیازمند اثر خوب برای جذب مخاطب است و در این میان کیفیت پایین فیلم‌های سینمایی یکی از چالش‌های اصلی سینماداران برای جذب مخاطب است. سینماها باید توان پخش آثاری را داشته باشند که بتوانند کیفیت مطلوب اثر را برای جذب بیشتر مخاطب در نظر بگیرند. هنوز هم می‌توان رگه‌هایی از نمونه‌های موفق تجاری را برای پیدا کردن رگ مخاطبان سینما از دل سینمای دهه ۵۰، ۶۰ و ۷۰ پیدا کرد. فیلم‌هایی که هر قشر با هر نوع طرز فکر را به سالن‌های سینما می‌کشاند. 
هر چند، چند سالی هست که دولت با حمایت بخش خصوصی در قالب دو شرکت مشغول سالن‌سازی در کلانشهرها است اما با این وجود هنوز هم ردپایی از بحران‌های اقتصادی را بر پیکر سینمای ایران می‌بینیم که گاه در روند ساخت آثار ضعیف هم تاثیر مستقیم می‌گذارد و فیلمسازان ما را به سمت تجاری‌سازی می‌برد. در کنار این موضوع، توزیع ناعادلانه سالن‌های سینما در سراسر کشور سبب شده است که استانی از سالن‌های سینما قابل توجهی بهره‌مند باشد و استان دیگر حتی از داشتن یک سالن سینما محروم است. با وجود همه آنچه گفته شد برون‌رفت صنعت سینما از وضعیت کنونی در گرو ساخت حداقل ۵‌ هزار سالن سینماست و الگوگیری مدیریت شهری شهرستان‌ها از نحوه ساخت سالن‌های سینما است. سالن‌هایی با امکاناتی فراتر از یک سینما. محمد قاصد اشرفی مشکل اصلی سینماها را کیفیت نداشتن فیلم‌ها دانست و به صمت گفت: سالن‌های سینما در شهرستان‌های مختلف با توجه به موقعیت شهری و مکانی‌شان مشکلات خاص خودشان را دارا هستند، اما مشکل کلی سینماها در تهران و شهرستان فیلم است. اگر فیلم از کیفیت لازم برخوردار باشد مخاطب را به سینماها می‌کشاند و عمده مشکل سینماها که همان وضعیت اقتصادی سالن‌هاست حل می‌شود. رییس هیات‌مدیره انجمن سینماداران ادامه داد: در گذشته کپی ۳۵ فیلم از طرف دفاتر پخش برای اکران به شهرستان‌ها ارسال می‌شد. خیلی از سینماهای شهرستان به دلیل وضعیت بد اقتصادی نمی‌توانستند فیلم‌های روز را همزمان با تهران اکران کنند و چند ماه بعد فیلم به‌دست‌شان می‌رسید. از آن‌طرف سی‌دی‌های قاچاق زودتر از فیلم‌های سینمایی به شهرستان‌ها می‌رسید و بنابراین باعث استقبال نکردن مخاطب از فیلم‌های روی پرده می‌شد. این مسئله یکی از عمده معضلات سینما در شهرستان‌ها بود که با توجه به دیجیتالی شدن سینماها در سال گذشته مرتفع شد. درحال‌حاضر فیلم‌ها در تهران و شهرستان‌ها همزمان روی پرده می‌روند و آمار فروش در شهرستان‌ها هم نسبت به سابق بالاتر رفته، اما درباره سالن‌های سینما همچنان ما از مشکل فرسودگی سالن‌ها رنج می‌بریم. حدود ۹۵ درصد از سینماهای ما نزدیک ۴۰، ۵۰ سال پیش احداث شده‌اند و عمر مفیدشان را پشت‌سر گذاشته‌اند. این سینماها نیاز به بازسازی و مرمت دارند و به‌طور قطع مسئولان ذی‌ربط باید نسبت به سینماها نگاهی فرهنگی داشته باشند که یکی پس از دیگری رو به تعطیلی نروند. مدیر سینما ماندانا بیان کرد: از بین ۹۰، ۱۰۰ فیلم تولیدی در سال تنها حدود ۷، ۸ فیلم در جذب مخاطب موثر عمل می‌کنند که به‌طور قطع این تعداد فیلم نمی‌توانند درآمد مالی یک سال را برای مالکان سینما در جهت تامین نیازهای سینما فراهم کنند. بنابراین ما دچار کمبود بودجه هستیم که این کمبود بودجه باعث می‌شود نتوانیم امکانات رفاهی را در اختیار مخاطبان قرار دهیم. همین امر یکی از دلایل فاصله گرفتن مردم از سالن‌های سینماست. اگر شهرداری‌ها، استانداری‌ها، مسئولان فرهنگی و... به این نتیجه برسند که در شرایطی که انواع و اقسام وسایل ارتباط جمعی (ماهواره، فضای مجازی و... ‌) مردم را احاطه کرده، شهرهای ما نیاز به سالن‌های مجهز سینما دارند، به‌طور حتم به یاری آنها خواهند آمد. وی خاطرنشان کرد: امیدوارم بودجه کافی برای رسیدگی به سالن‌ها در اختیار سازمان سینمایی و از طریق سازمان سینمایی در اختیار موسسه سینما شهر قرار گیرد. موسسه سینما شهر در جهت بازسازی سالن‌ها بسیار فعال بوده و از هر سالنی که بازسازی کرده نتیجه خوبی هم گرفته، اما به‌طور قطع این موسسه به اندازه کافی برای بازسازی تمام سینماها بودجه ندارد و طبق اولویت این کار را انجام می‌دهد که زمان‌بر است و اگر سرمایه‌داران ببینند که سالن‌های موجود به سوددهی رسیده‌اند، به‌تدریج تشویق به سرمایه‌گذاری در سالن‌سازی و پردیس‌های سینمایی می‌شوند. قاصد اشرافی بیان کرد: درحال‌حاضر ما ۵ درصد عوارض شهرداری، ۸ درصد مالیات ارزش افزوده و حدود یک‌درصد حق طبع بلیت می‌دهیم. به عبارت دیگر ۱۴ درصد از فروش‌مان را به دولت واگذار می‌کنیم. این هزینه‌هایی است که دولت نباید از ما بگیرد. بعد از انتخابی که در انجمن سینماداران انجام شد، در نخستین جلسه‌ای که با مسئولان داشتیم خواسته‌های‌مان را به روشنی بیان کردیم. از مهم‌ترین خواسته‌های ما این است که سالن‌های سینما که سال‌هاست وزارت ارشاد آنها را فرهنگی اعلام کرده دوباره تجاری شوند و شهرداری و شورای شهر به ۵۰ درصد از سالن‌های موجود که از ملک‌های با ارزشی برخوردارند اجازه دهند که به تجاری تبدیل شوند تا از درآمد محل تجاری بتوان هزینه نگهداری و تجهیز سالن‌های سینما را پرداخت. واقعیت این است که سینماهای فرسوده به دلیل نداشتن امکانات رفاهی مخاطبان خودشان را به‌تدریج از دست می‌دهند. ما باید تمام سینماها را به حداقل استاندارد برسانیم.


هر محله در ایران، یک سالن سینما
نظریه نهضت سالن‌سازی مبتنی بر راهکارهای نزدیک کردن استاندارد سینماروها در ایران به استاندارد جهانی یعنی عدد ۱۰ هزار نفر به ازای هر سالن سینما است که رونق اقتصادی سینما را در گرو عامل‌های مهمی چون بهبود فضاهای نمایش فیلم و توجه به زیبایی سازه، جانمایی مناسب در محدوده جغرافیایی قابل دسترس و امکانات زیاد برای فراهم کردن فضایی مفید برای استفاده مخاطبان سینما می‌داند. مطابق این آمار چنانچه سینمای ایران بخواهد از منافع فروش آثار سینمایی بهره ببرد باید از مدل جانمایی سوپرمارکت‌ها در شهر برای جذب مخاطب استفاده کند. این ارزیابی‌ها نشان می‌دهد که یکی از دلایل اصلی افزایش تعداد سوپرمارکت‌ها در شهر و جانمایی مناسب‌شان در فواصل ۱۰ متری از هم (هر محله یک سوپرمارکت) تقاضای بالای خریداران محصولات غذایی و دیگر اقلام است. اطلاعاتی که در جدول آمده، نمایه‌ای از تقسیم‌بندی جغرافیایی و پراکندگی جمعیت کشور بر اساس دسترسی به سالن‌های سینماست.





نام و نام خانوادگی

پاسخ مورد نظر در این قسمت نمایش داده می شود پاسخ مورد نظر در این قسمت نمایش داده می شود پاسخ مورد نظر در این قسمت نمایش داده می شود پاسخ مورد نظر در این قسمت نمایش داده می شود




نام و نام خانوادگی

پاسخ مورد نظر در این قسمت نمایش داده می شود پاسخ مورد نظر در این قسمت نمایش داده می شود پاسخ مورد نظر در این قسمت نمایش داده می شود پاسخ مورد نظر در این قسمت نمایش داده می شود




ارسال نظرات







ارسال